-
08-03-2020, 02:12 AM
Top |
#1
بازاریابی موبایلی یا Mobile Marketing
بازاریابی موبایلی یا Mobile Marketing یکی از انواع بازاریابی است که میتوان آن را زیرمجموعهی بازاریابی دیجیتال در نظر گرفت.
موبایل را هفتمین رسانهی انبوه جهان نامیدهاند(+).
به این معنا که پس از چاپ، صفحههای گرامافون، سینما، رادیو، تلویزیون و اینترنت، موبایل هفتمین نسل از رسانههای انبوه است که تکنولوژی در اختیار انسان قرار داده است.
معمولاً در توضیح اهمیت موبایل مارکتینگ به ضریب نفوذ موبایل و تعداد گوشیهای همراه در سراسر جهان و آمارهایی از این دست اشاره میکنند، اما با توجه به اینکه دسترسی به این نوع آمارها دشوار نیست، از اشاره به آنها و تکرارشان صرف نظر میکنیم (سایت ITU منبع مناسب و معتبری برای این نوع اطلاعات است).
تعریف بازاریابی موبایلی
اصطلاح بازاریابی موبایلی یا موبایل مارکتینگ در ابتدا بیشتر معادل بازاریابی پیامکی (SMS Marketing) محسوب میشد. اما به تدریج با افزایش قابلیتهای موبایلها، رواج گوشیهای هوشمند (Smartphones) و فراهم آمدن دسترسی به اینترنت از طریق موبایل، بازاریابی موبایلی به مفهوم بسیار گستردهتری تبدیل شد.در حدی که گاهی ترجیح میدهند آن را نه به عنوان زیرمجموعهی دیجیتال مارکتینگ، بلکه به عنوان یک شاخهی مستقل از بازاریابی مطرح کنند تا بر اهمیت و جایگاه آن، به اندازهی کافی تأکید شود.
کسانی هم مثل توربان در کتاب تجارت الکترونیک خود بازاریابی موبایلی را زیرمجموعه تجارت موبایلی (Mobile Commerce یا M-Commerce) در نظر میگیرند تا به این شکل، اهمیت موبایل و بازاریابی موبایلی، در میان سایر ابزارهای بازاریابی دیجیتال کمرنگ نشود (+).
با این مقدمه، اگر علاقهمند به آشنایی با تعریفهای رسمی بازاریابی موبایلی هستید، دو تعریف زیر میتوانند نقطهی شروع مناسبی باشند:
تعریف بازاریابی موبایلی (داشینسکی)
موبایل مارکتینگ ابزاری برای متصل کردن شرکتها با یکدیگر و با مشتریانشان از طریق موبایل، با استفاده از ارسال پیام مستقیم، در زمان و مکان مناسب است (+).
تعریف بازاریابی موبایلی (انجمن بازاریابی موبایلی MMA)
موبایل مارکتینگ مجموعه اقدامهایی است که به سازمانها کمک میکند تا با مخاطبان خود ارتباط تعاملی و مناسب (منطبق بر نیازهای هر مخاطب) برقرار کنند. این نوع ارتباط میتواند از طریق هر نوع ابزار یا شبکه مخابراتی انجام شود (+).
اصطلاح اقدام در این تعریف، هر نوع فعالیت، نهاد، فرایند، بخشهای صنعت، استانداردها، تبلیغات و رسانه، ترویج، بازاریابی مستقیم، CRM، خدمات مشتریان، برنامههای وفاداری مشتری، بازاریابی اجتماعی و هر وجه دیگری از بازاریابی را پوشش میدهد.
همچنین ارتباط با مخاطب در تعریف فوق، همهی مراحل رابطهسازی، به دست آوردن مشتری، ایجاد تعامل با مشتری یا میان مشتری و هر شکل دیگری از رابطه را پوشش میدهد.
همانطور که از این تعریف مشخص است. امروزه دیگر موبایل کمتر در کنار سایر رسانههای انبوه قرار میگیرد و توانایی سفارشی سازی و شخصی سازی در ارتباط موبایلی، از جمله ویژگیهای بنیادی در موبایل مارکتینگ محسوب میشود.ضمن اینکه به ظرفیت موبایل برای استفاده در بخشهای مختلف زنجیره ارزش کسب و کار نیز توجه شده است.
سفارشی سازی و شخصی سازی در بازاریابی موبایلی یا موبایل مارکتینگ
بنابراین باید بهخاطر داشته باشیم که بازاریابی موبایلی به تبلیغ موبایلی محدود نیست و واژهی بازاریابی در بازاریابی موبایلی به همان معنای عمومی بازاریابی (کشف و شناخت بازار و ارزش آفرینی برای بازار هدف) و نه معنای محدود تبلیغات، مورد استفاده قرار میگیرد.
ویژگی های ارزشمند موبایل برای بازاریابی و بازاریابان
تنظیم فهرستی از ویژگیهای ارزشمند موبایل برای بازاریابی و تبلیغات و ارتباط با مخاطب، چندان دشوار نیست و هر یک از ما، ظرف چند دقیقه میتوانیم فهرست بلندی از مزایای آن را ارائه کنیم. با این حال، تأکید فهرستوار بر تعدادی از این ویژگیها میتواند مفید باشد:
شخصی است: موبایل یکی از شخصیترین وسایل ماست و کمتر کسی حاضر است موبایل خود را با فرد دیگری به اشتراک بگذارد. اغراق نیست اگر بگوییم موبایل، ادامهی دست و مغز ماست و از این منظر، دسترسی به موبایل، دسترسی مستقیم به مشتری در نزدیکترین لایهی قابل تصور است.
اغلب همراه ماست: موبایل معمولاً همراه ما و روشن و متصل به اینترنت است. صفحهی نمایش موبایل، یکی از نخستین چیزهایی است که پس از بیدار شدن میبینیم و نیز بسیاری از ما، در واپسین ساعات شب، در شرایطی که چشممان به صفحهی موبایل دوخته شده است، به خواب فرو میرویم.
در موبایل، امکان پرداخت لحظهای وجود دارد: بنابراین اگر مخاطب به تصمیم خرید قانع شود، میتواند همان لحظه این تصمیم را عملی کند.
موبایل در دسترسترین منبع برای کسب سریع اطلاعات است: حتی کسانی که استفاده از لپتاپ و کامپیوترهای شخصی را به موبایل ترجیح میدهند، در کوچه و خیابان و فروشگاهها و نیز در جلسات و مهمانیها، برای کسب سریع اطلاعات چارهای جز مراجعه به موبایل ندارند.
کانال مهمی برای مصرف محتواست: بخش قابل توجهی از محتوای دیجیتال روی موبایل مصرف (خوانده، شنیده، دیده) میشود. اخبار، محتواهای شبکه های اجتماعی، ایمیلها، کلیپهای تصویری، فایلهای صوتی و پادکستها از جمله محتواهایی هستند که بسیاری از ما آنها را روی موبایل مصرف میکنیم.
امکان تعریف و دسترسی به شاخص های کنترلی: امکان تعریف شاخصهای کمّی و سنجش اثربخشی فعالیتها، یکی از ویژگیهای دیجیتال مارکتینگ است. موبایل مارکتینگ هم از این ویژگی بهرهمند است. اما انواع سنسورها و ابزارهای سختافزاری و فرایندهای نرمافزاری تعبیه شده در موبایل (از جمله سنجش موقعیت جغرافیایی کاربر) امکانهای خارقالعادهای برای طراحی سیستمهای کنترل کاربران موبایل در اختیار توسعهدهندگان نرمافزارها قرار میدهد.
-
کلمات کلیدی این موضوع
علاقه مندي ها (Bookmarks)
علاقه مندي ها (Bookmarks)
مجوز های ارسال و ویرایش
- شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
- شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
- شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
- شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
-
مشاهده قوانین انجمن
علاقه مندي ها (Bookmarks)