با مراحل ايجاد يک سايت اينترنتی آشنا شويد.
تجربه نشان داده است که آگاهی داشتن کارفرمايان از مراحل ايجاد يک سايت اينترنتی می تواند نقش بسزايی در کارايی و سرعت مراحل طراحی و راه اندازی سايت داشته باشد. همچنين می تواند در ايجاد رابطه ای بهتر بين کارفرما و تيم اجرايي، که نتيجه آن ايجاد راهکاری مناسب تر خواهد بود، موثر باشد. در اين بخش سعی می شود مراحل کلی طراحی و ايجاد يک سايت اينترنتی صرف نظر از نوع آن به اختصار توضيح داده شود.


1. انتخاب هدف و طراحی سيستم


طراحی گرافيكي، متن صفحات و فرم ها و ... می بايست تماما در راستای سياست های تجارت شما باشند. برای رسيدن به اين هدف اولين قدم در راه ايجاد سايت اينترنتی طراحی سيستم می باشد. در اين مرحله شما در ارتباط مستقيم با مدير پروژه ايجاد سايتتان اهداف و سياست های خود را به او منتقل می كنيد. اين فرايند يكی از حساس ترين و پركارترين بخش های ايجاد يك سايت اينترنتی است كه موفقيت مراحل بعدی به انجام صحيح و كامل اين مرحله بستگی دارد. مدير و يا تيم مديريت پروژه پس از بررسی نيازهای تجارت متبوعتان، بخش های سايت و صفحات گوناگون، امكانات، طراحی گرافيكی و كليه ويژگی های آنها را تعيين كرده و به تيم تكنيكی اجرائی تحويل می دهد.


همكاری كارفرمای پروژه در بسياری از موارد تا پايان آخرين مراحل پروژه با مدير و يا تيم مديريت پروژه الزامی می باشد. يكی از كارهائی كه معمولا در اين مرحله آغاز می شود و تا مراحل پايانی پروژه ادامه می يابد جمع آوری اطلاعات و محتويات صفحات سايت می باشد. اين كار نيز با همكاری نزديك شما و مشاوران نمابازار انجام می شود.


2. انتخاب نام مناسب


انتخاب نام مناسب برای سايت اينترنتی كه به آن Domain Name نيز گفته می شود يكی از مهمترين مراحل اوليه ايجاد يك سايت اينترنتی می باشد. نام سايت اينترنتی شما در حقيقت چيزی است كه مشتريانتان را به هويت شما آگاه می سازد و تنها راه يافتن تجارتتان در دنيای الكترونيكی است و از آنجائيكه پس از ثبت نام سايت اينترنتی ديگر كسی نمی تواند نام مشابه سايت شما را داشته باشد. لذا می توان گفت نام سايت اينترنتي انتخابي به نوعی علامت و نشان تجارتتان در دنيای الكترونيكی می شود.

آنچه می بايست در انتخاب نام سايت اينترنتی بدانيد!


نام سايت اينترنتی نه تنها آدرس تجارت شما در دنيای الكترونيكی است بلكه نامی است كه مشتريانتان تجارتتان را بدان نام می شناسند. همچنين بخشی از پست الكترونيكی (e-mail) شما خواهد بود. لذا انتخاب نام سايت اينترنتی فراتر از انتخاب نامی ساده برای تجارت است. در انتخاب نام سايت اينترنتی نكات زير را به خاطر بسپاريد.
* نامی را انتخاب كنيد كه براحتی در ذهن بماند. نامی مانند namabazar راحت تر از eshop در ذهن می ماند.
*نام انتخابی شما می بايست نوع تجارت شما را شرح دهد. سعی كنيد نام انتخابی شما بدون پيچيدگی و براحتی توصيفی از نوع تجارتتان باشد. به عنوان مثال Persianflora.com يك فروشگاه گل ايرانی را تداعی می كند. اگر سايت اينترنتيتان در رابطه با تجارت موجود شما است سعی كنيد نام سايت اينترنتي انتخابي متناسب با نام تجارتتان باشد.
* سعی كنيد نام انتخابی كوتاه و ساده باشد. بهترين نام سايت اينترنتی نامی است كه مشتريان آن سايت فقط با يك بار ديدن و يا شنيدن به خاطر بسپارند و بتوانند به درستی آن را در مرورگر (browser) خود بنويسند.
در بسياری موارد ثبت نام های مشابه نام انتخابی می تواند اين اطمينان را ايجاد كند که مشتريانی را كه بخشی از نام سايت را از ياد برده اند ، از دست نمی دهيد.


الف-مراحل طراحی و توسعه سایت:


پس از طراحی سيستم و انتخاب نام متناسب وارد مرحله تكنيكی ايجاد سايت می شويم. به كليه مراحل تكنيكی كه منجر به ايجاد سايت اينترنتی می شود اصطلاحا طراحی و توسعه می گويند.
در زير مراحل كلی كه تقريبا در تمامی پروژه های ايجاد سايت اينترنتی در مرحله طراحی و توسعه وجود دارد اشاره می شود.


ب-طراحی گرافيكی و ظاهر سايت


اگر مرحله اول ايجاد سايت اينترنتی (تعيين اهداف و طراحی سيستم) به درستی انجام گيرد، تيم گرافيكی نمابازار با داشتن سابقه طولانی در طراحي، بهترين طرح گرافيكی صفحات ظاهری را متناسب با اهداف مخاطبان تجارتتان ارائه خواهد داد. وليكن با توجه به اينكه نظر كارفرمای سايت در تأييد طرح نهايی گرافيكی برای صفحات ظاهری الزامی می باشد نكات كلی زير در مورد طرح گرافيكی مناسب سايت اينترنتی و نمای ظاهری سايت به اختصار می آيد.


س- استفاده از تكنولوژی های پيشرفته و بروز كه كمك بسزائی در كارائی بيشتر سايت شما و جذب مخاطبان سايت می كند.


*با توجه به اينكه سايت اينترنتی شما در حقيقت نمای ظاهری تجارتتان در دنيای الكترونيكی است، نمايش نام شركت، آرم شركت، علامت و نشان و يا شعارهائی كه به نوعی نشان تجارتتان می باشد در سايت الزامی می باشد.


*صفحات سايت بايد به گونه ای طراحی شوند كه كاربران برای مرور در بين صفحات گوناگون سايت دچار مشكل نشوند و براحتی بتوانند اطلاعات مورد نياز را از سايتتان بدست آورند. تعداد 4 تا 6 كليك برای رسيدن به يك هدف معين پس از وارد شدن در سايت تعدادی مناسب برای يك سايت می باشد. لينك های مهم می بايست به نوعی در تمامی صفحات تكرار شود. تكرار لينك ها در پائين صفحات بلند نيز می تواند مفيد باشد.


3 طراحی سايت می بايست در عين زيبايی ساده باشد.
استفاده از عكس ها و تصاوير متحرك زياد و رنگ های متفاوت می تواند كار شما را غير حرفه ای نشان دهد. از رنگهائی در طراحی سايت اينترنتی می بايست استفاده كرد كه تجارت مورد نظر در ديگر ارتباطات خود استفاده می كند. مثلا رنگ آرم يا سربرگ های شركت. در انتخاب عكس ها و رنگ های سايت می بايست دقت فراوان شود. انتخاب رنگ مناسب برای نوشته ها و زمينه ها نيز مهم است. خواندن نوشته های به رنگ تيره بر روی زمينه روشن مناسب است وليكن خواندن يك نوشته نارنجی بر روی زمينه صورتی چشم را خسته می كند!


*حجم صفحات و نمای ظاهری سايت می بايست تا حد امكان كم باشد. از آنجائيكه صفحات سايت اينترنتيتان از طريق اينترنت برای مشتريان قابل دستيابی است و با توجه به اينكه بسياری از كاربران بويژه در ايران هنوز از اتصال های كم سرعت برای اتصال به اينترنت استفاده می كنند، حجم زياد صفحات سايت می تواند دستيابی به سايت را خسته كننده و در برخی موارد غير ممكن سازد. به طور كلی محدوديت سرعت خطوط اينترنتی يكی از مسائل مهم است كه می بايست در طراحی سيستم و طراحی گرافيكی سايت ها در نظر داشت.


4. ايجاد صفحات ظاهری سايت


پس از طراحی گرافيكی سايت صفحات سايت بايد با فرمتی ايجاد شوند كه در مرورگرهای استاندارد شده قابل مشاهده باشند. توجه به كارائی صفحات در كليه مرورگرهای استاندارد و استفاده از تمامی قابليت HTML در ايجاد اين صفحات می تواند در ايجاد ظاهری حرفه ای برای سايت بسيار مؤثر باشد. استفاده از DHTML و زبان های اسكريپتی كه باعث ايجاد نوعی پويائی در صفحات می شوند نيز بسيار اهميت دارد.


استاتيک يا ديناميک (ايستا يا پويا)


شايد با اصطلاح صفحات پويا و ايستا آشنا باشيد. امروزه سايت های اينترنتی فقط صفحات ساده متنی يا تصويری نيستند. بسياری از سايت های اينترنتی دارای بخش هائی هستند كه اطلاعات را از كاربران دريافت كرده و در پايگاههای داده ذخيره می كنند و يا مناسب با هر بازديدكننده سايت اطلاعات خاصی را نمايش می دهند.


صفحات ساده HTML برای ايجاد چنين امكاناتی كافی نيستند. برای ايجاد چنين امكاناتی می بايست از CGI و يا زبان های برنامه نويسی اسكريپتی سمت سرويس دهنده (Server Side Scripts) استفاده شود. به صفحاتی كه در ساخت آنها از تكنولوژی های CGI و يا (Server Side Script) استفاده می شود به دليل اينكه دارای محتوايی پويا هستند صفحات ديناميك و يا پويا می گويند و در عوض به صفحاتی كه در ساخت آنها فقط از HTML استفاده شده است صفحات ايستا يا استاتيك گفته می شود. در برخی موارد مثلا نمايش كاتالوگ های اجناس امكان پياده سازی صفحات در دو حالت استاتيك و ديناميك وجود دارد. در حالت استاتيك به مقدار محصولات می بايست صفحه HTML ايجاد شود. وليكن در حالت ديناميك فقط با ايجاد يك صفحه ديناميك كه در حقيقت يك برنامه CGI و يا (Server Side Script) است می تواند به عنوان تمامی آن صفحات استاتيك عمل كرده و در هر بار با استخراج اطلاعات اجناس كه از يك پايگاه داده، صفحه ويژه هر محصول را ايجاد كند.


در چنين حالاتی كه در بسياری از بخش های يك پروژه ممكن است وجود داشته باشد تعداد موارد تكرار چنين صفحاتی می تواند شاخصی برای تصميم گيری در مورد استاتيك و يا ديناميك بودن صفحات باشد.



5. كنترل كيفيت و تست !


پس از پايان مراحل مختلف ايجاد پروژه يك تيم مجزا می بايست به كنترل كيفيت و تست بخش های مختلف سايت بپردازد. اين قدم از ضروری ترين و در برخی موارد وقت گيرترين بخش های انجام كار تكنيكی پروژه می باشد. انجام دقيق و كامل اين بخش تأثير بسزائی در موفقيت آتی سايت خواهد داشت. در كنترل كيفيت نه تنها می بايست سايت اينترنتی از نظر تكنيكی كنترل شود. بلكه محتوای صفحات نيز می بايست بررسی شود.

* * *آشنایی حتی آشنایی ابتدایی از مراحل و ابزارطراحی سایت به شما کمک می کند که بهتر بتوانید اهداف خود را از طراح سایت خود بخواهید